EU gør fremskridt mod klimaneutralitet, men reduktionen af drivhusgasemissioner fra transportsektoren står næsten stille.
Ifølge en ny rapport fra Det Europæiske Miljøagentur (EEA), er overgangen til en bæredygtig transportsektor udfordret af en stigende transportefterspørgsel og for langsom vækst i bæredygtige transportformer til både personer og gods.
EEA-rapporten, Sustainability of Europe’s mobility systems, opsummerer de vigtigste tendenser inden for transportsektoren i 2024 og deres miljø- og klimapåvirkninger. Rapporten viser, at transport stadig er en væsentlig kilde til drivhusgasemissioner, luftforurening og støj. Mens prognoserne for 2030 og fremefter viser positive tegn, er der stadig behov for betydelige investeringer i innovative løsninger samt en omstilling til mere bæredygtige transportformer.
Vejtransport er stadig dominerende
Privatbiler er den mest udbredte transportform i Europa. I 2022 stod biler for næsten tre fjerdedele (73%) af de passagerkilometer, der blev rejst i EU, og antallet af kørte kilometer i bil steg med 25% fra 1995 til 2022. I mellemtiden er brugen af mere bæredygtige kollektive transportmidler som busser, sporvogne og metroer forblevet stabile.
Vejtransport er også den primære metode til godstransport og udgjorde lidt over halvdelen af al godstransport i EU i 2022. Desuden er den samlede godstransportvolumen på Europas veje steget med næsten to tredjedele siden 1995.
Det forventes, at både person- og godstransport vil fortsætte med at stige i EU i de kommende år, og vejtransport vil sandsynligvis forblive den dominerende transportform i overskuelig fremtid.
Store klimamæssige omkostninger
I 2022 var drivhusgasemissionerne fra transportsektoren i EU omkring 26% højere end i 1990. En af hovedårsagerne til denne stigning er den voksende transportefterspørgsel, der mere end opvejer de effektivitetsforbedringer, som f.eks. er sket inden for motorteknologi. Udbredelsen af elbiler viser lovende tegn i de senere år, og brugen af renere brændstoffer kan hjælpe med at reducere CO2-udledningen fra transportformer, der er vanskelige at elektrificere. Men indtil nu har denne udvikling været for langsom til at ændre den samlede tendens.
En yderligere udfordring i forhold til at reducere transportsektorens drivhusgasemissioner er den hastigt stigende efterspørgsel efter flyrejser i EU. Bortset fra COVID-19-årene voksede antallet af passagerflyrejser med over 140% fra 1995 til 2019.
I forhold til andre økonomiske sektorer udgjorde transport omkring 29% af EU’s samlede drivhusgasudledninger i 2022. Denne andel forventes at stige yderligere, da dekarboniseringen af andre sektorer, især energiproduktionen, skrider hurtigere frem.
Med de nuværende og planlagte politiske tiltag i EU-landene forventes drivhusgasemissionerne fra transport at falde med cirka 14% i 2030 og 37% i 2050 sammenlignet med 2022-niveauet. Der er derfor brug for stærkere indsats for at nå EU’s mål om at reducere transportsektorens emissioner med 90% inden 2050.
Betydelig reduktion af luftforurening
Transportsektoren i EU har formået at reducere emissionerne af de fleste luftforurenende stoffer markant gennem politiske tiltag som strengere emissionsstandarder og teknologiske fremskridt. Den største del af denne fremgang skyldes færre emissioner fra vejtransport og, hvad angår svovloxider, fra skibstransport.
For at fremskynde den grønne omstilling af Europas transportsystemer er der behov for fortsatte investeringer fra både den offentlige og private sektor i innovation og teknologi. For eksempel repræsenterer indtægterne fra det reviderede emissionshandelssystem (ETS) og inddragelsen af vejtransport i det nye ETS 2 store muligheder for at fremme fremskridt i sektoren. Men investeringer skal følges op af ambitiøse politiske tiltag for at skifte transportaktivitet over til mere bæredygtige transportformer.
Om rapporten
Mekanismen for transport- og miljørapportering (TERM) er en årlig vurdering, der giver information om transportsektorens miljøpræstationer og måler fremskridt i forhold til centrale transportrelaterede politiske mål. Rapporten er baseret på flere EEA-indikatorer, interaktive kort og figurer samt eksterne datasæt.