Grønne gebyrer på flyrejser: Skal rejsende betale for miljøtiltag?

af | 18. september 2024

Flere flyselskaber begynder at opkræve et tillæg for at dække de betydeligt højere omkostninger ved bæredygtigt flybrændstof. Spørgsmålet er, om rejsende skal bære den ekstra udgift.

For ikke så længe siden indførte flyselskaber ofte “brændstoftillæg,” hver gang prisen på flybrændstof steg. Det værste var, at disse upopulære afgifter ofte blev hængende, selv efter oliepriserne faldt. Men for lidt over 10 år siden krævede de amerikanske myndigheder, at flyselskaberne skulle forklare, hvordan de beregnede brændstoftillægget eller andre gebyrer, der ikke blev pålagt direkte af staten. Det fik de fleste flyselskaber til at droppe betegnelsen.

Spring frem til 2024

De såkaldte “grønne billetter” eller gebyrer forbundet med brug af bæredygtigt flybrændstof (SAF), et mere miljøvenligt brændstof lavet af f.eks. brugt madolie, vinder frem – i hvert fald i Europa. Det skyldes blandt andet, at nogle lande kræver, at flyselskaberne reducerer deres CO2-udledning. Og selvom disse gebyrer måske appellerer til nogle rejsende, der er bekymrede over flyrejsernes bidrag til klimaforandringer, er resultatet det samme: Vi bliver bedt om at betale mere for at dække udgifterne til at drive vores fly.

Virgin Atlantic er blandt de seneste, der har introduceret et grønt gebyr på visse flyvninger for at dække overgangen til SAF. De forventer at indføre dette gebyr i hele deres system inden 2030. Ifølge Virgins administrerende direktør, Shai Weiss, vil priserne skulle stige, fordi SAF i større mængder er væsentligt dyrere end det konventionelle jetbrændstof, de fleste flyselskaber bruger i dag. Det er anslået, at SAF koster tre gange så meget som konventionelt brændstof.

Nul CO2-udledning inden 2050

Det Internationale Lufttransportforbund (IATA) har sat et mål om at nå netto-nul CO2-udledning inden 2050. De fleste store internationale flyselskaber støtter dette mål, men de har indtil videre undgået at opkræve direkte gebyrer for deres grønne initiativer.

Lufthansa-gruppen har dog indført “grønne billetter,” som er en valgfri billetkategori, hvor passagerer kan bidrage til bæredygtighedsprojekter og køb af SAF. Flyselskabet har også planer om obligatoriske SAF-gebyrer på flyvninger inden for Europa fra 2025. SAS har også introduceret lignende tilbud, mens Air France allerede har et SAF-tillæg, der starter ved 4 euro for økonomiklasse.

Mens nogle flyselskaber giver passagererne mulighed for at købe CO2-kompensation, beskyldes mange for “greenwashing,” hvor de måske pynter på deres miljøtiltag uden reelt at ændre noget. Samtidig oplever flere virksomheder, at forbrugere bliver trætte af at betale ekstra for bæredygtighed, hvilket har ført til, at nogle holder lav profil om deres grønne initiativer – en tendens, der kaldes “greenhushing.”