En af de sektorer, der står over for betydelige udfordringer i forhold til at reducere deres klimabelastning, er luftfartsindustrien, som bidrager med ca. 2,5% af menneskehedens samlede CO2-udledninger.
I denne industri ser vi nu en klar forskel mellem flyselskabernes tilgange til at håndtere deres klimamæssige påvirkninger, især når det gælder brugen af bæredygtigt flybrændstof (SAF – Sustainable Aviation Fuel).
SAF er et alternativt brændstof fremstillet af lavere CO2-udledende kilder som brugt madolie, animalsk fedt og energikrævende afgrøder. Mange flyselskaber har forpligtet sig til at få 10% af deres brændstof fra SAF inden udgangen af dette årti, hvilket er en markant stigning fra sidste års globale gennemsnit på 0,17%.
Europæiske selskaber i front
Blandt de selskaber, der har taget SAF til sig, finder vi DHL og Air France-KLM som ledere. Ifølge en rapport fra Bloomberg og data fra 2023 har DHL opnået at få 3,18% af deres flybrændstof fra renere kilder, hvilket er mere end det samlede forbrug af SAF for alle amerikanske flyselskaber tilsammen. DHL’s satsning på SAF har dog ikke været billig, da det har øget selskabets brændstofomkostninger med 113 millioner euro (124,7 millioner dollars) i 2023.
Air France-KLM har også markeret sig som verdens førende passagerflyselskab med 1,1% af deres brændstofforbrug fra SAF. Dette er seks gange mere end United Airlines, der topper listen over amerikanske flyselskaber med 0,17% af deres brændstofforbrug fra renere kilder.
Årsagen til forskellen: Regulatoriske krav
En afgørende faktor, der forklarer denne forskel mellem europæiske og amerikanske selskaber, er de regulatoriske krav. EU har indført regler, der kræver, at flyselskaberne fra næste år skal bruge mindst 2% SAF. Disse krav har fået mange europæiske selskaber til at sikre sig store mængder af det renere brændstof i forvejen. Lignende krav begynder at dukke op i andre dele af verden, herunder Storbritannien, Singapore og British Columbia.
I modsætning hertil har USA valgt en anden tilgang. I stedet for at pålægge krav til flyselskaberne, har den amerikanske regering valgt at tilbyde lukrative incitamenter for brugen af SAF, men uden at kræve, at flyselskaberne faktisk køber brændstoffet.
Fremtiden for renere luftfart
Spørgsmålet om, hvorvidt flere flyselskaber vil følge i DHL og Air France-KLM’s fodspor, afhænger i høj grad af udviklingen af både politiske incitamenter og offentlige krav. Mens SAF er dyrere end traditionelt jetbrændstof, kan en kombination af regulatorisk pres og økonomiske incitamenter være nødvendige for at drive en bredere adoption.
For nuværende ser det ud til, at europæiske flyselskaber, med deres førende position i overgangen til SAF, er villige til at bære de ekstra omkostninger for at opnå langsigtede miljømæssige gevinster. Dette står i kontrast til den mere forsigtige tilgang i USA, hvor økonomiske incitamenter i øjeblikket ikke ser ud til at være tilstrækkelige til at skabe en lige så hurtig og omfattende overgang.
Det bliver interessant at følge, hvordan denne udvikling vil påvirke konkurrencen mellem europæiske og amerikanske flyselskaber i fremtiden, både hvad angår økonomisk præstation og miljømæssig bæredygtighed.
Læs nyheden fra Bloomberg: European Airlines Outpace US Carriers on Cleaner Jet Fuel