Luftfart stod for 2% af de globale CO2-udledninger i 2022. Med genoptagelsen af rejseaktivitet efter COVID-19-pandemien forventer International Air Transport Association (IATA), at antallet af passagerer vil stige med næsten 4% årligt de næste 20 år.
For at imødegå luftfartens drivhusgasudledninger er der brug for innovationer som mere effektive flydesign og bæredygtige brændstofalternativer. Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) vil bæredygtige flybrændstoffer spille en nøglerolle i at reducere luftfartens CO2-udledning.
Læs mere på icao.int/FutureOfAviation.
Hvad er bæredygtigt flybrændstof (SAF), og hvorfor er det vigtigt?
Ifølge International Civil Aviation Organization (ICAO) er bæredygtigt flybrændstof defineret som “fornybare eller affaldsbaserede flybrændstoffer, der opfylder bæredygtighedskriterier.” Disse kriterier er baseret på råmaterialet, processen hvorved det omdannes til brændstof, og brændstoffets bæredygtighedscertificeringer.
SAF fremstilles af ikke-petroleum-baserede råmaterialer og kan reducere drivhusgasudledninger over et flys livscyklus. IATA oplyser, at SAF kan reducere CO2-udledninger med op til 80% sammenlignet med traditionelle fossile brændstoffer, når man medregner udledninger fra produktionen.
SAF forventes at spille en central rolle i at nå FN’s Verdensmål om klimaindsats. IATA vurderer, at SAF kan stå for omkring 65% af den nødvendige CO2-reduktion i luftfarten for at nå målet om netto-nul-udledning i 2050.
Hvordan fremstilles bæredygtigt flybrændstof?
SAF kan fremstilles af forskellige typer råmaterialer, såsom biomasse fra planter, brugt madolie, overskudstræ og husholdningsaffald. Nogle SAF-produkter minder om traditionelt jetbrændstof og kan blandes direkte med eksisterende petroleum-baserede brændstoffer. Flyselskaber har lov til at blande SAF med op til 50% af konventionelle jetbrændstoffer, men målet er at kunne bruge 100% SAF i fremtiden.
Der er på nuværende tidspunkt syv tekniske muligheder for at omdanne råmaterialer til SAF, herunder Fischer-Tropsch-processen og konvertering af alkohol til jetmotorer. Ifølge IEA Bioenergy vil HEFA-teknologien, som bruger affaldsfedt og olier, være den mest anvendte metode frem til 2030.
Læs mere på skynrg.com/sustainable-aviation-fuel.
Markedets efterspørgsel på SAF
Selvom SAF endnu er i sin spæde begyndelse, forventes det at vokse markant. I 2022 blev der produceret mellem 300 og 450 millioner liter SAF, og IATA anslår, at flyselskaber vil forbruge mellem 450.000 og 500.000 tons SAF i 2023. Denne udvikling understøttes af stigende efterspørgsel og lovgivning, der fremmer SAF-brug.
Udfordringer med at reducere luftfartens udledninger
En af de største udfordringer er de høje omkostninger ved SAF. I november 2023 kostede jetbrændstof 2,85 USD pr. gallon, mens SAF kostede 6,69 USD pr. gallon – mere end det dobbelte. Større statslig støtte vil være nødvendig for at sikre, at adoptionen af SAF ikke går i stå på grund af prisforskelle.
Internationale mål og politikker for SAF
Verdensomspændende mål for at reducere luftfartens CO2-udledning kræver stærke politikker. I 2022 blev 184 lande enige om et mål om at nå netto-nul-udledning i luftfarten i 2050. Flere lande har allerede afsat betydelige midler til SAF-projekter, herunder Storbritannien og USA, som har forpligtet henholdsvis 165 millioner GBP og 3,3 milliarder USD til at støtte produktionen af SAF.
Læs mere om de international mål på iata.org/flynetzero.